Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi

Ağız boşluğunda yer alan bakteriler istenmeyen şartlar oluşmadıkça zararı bulunmamaktadır. Bakteriler alınan birçok gıda ürünü ile birleşerek ağız içerisindeki asit oluşumunun artmasını sağlamaktadır. Bu oluşan asitler ağızdan uzaklaştırılmazsa diş dokusunda büyük hasara neden olur ve bu bakteri toksinleri dişin pulpa dokusuna ulaşırsa(çatlak yoluyla, çürük) diş dokusu kendisini korumak için çeşitli uyaranları devreye sokar. Başlangıçta diş hassasiyet şeklinde uyarı verirken gerekli vakitte tedavi edilmezse kısa bir süre sonra mikroorganizmalar pulpa içerisindeki damar ve sinirlere hasar verip iltihabın oluşmasına neden olur. Pulpada iltihabın oluşmasının diğer bir nedeni de travmadır. Diş üzerinde gelen ani bir darbe sonucu kökteki damar ve sinirlerde deformasyon meydana gelerek dişin canlılığını yitirmesine neden olur.

Kanal tedavisinde başarı oranı teknolojideki ilerlemelerle beraber yükselme yaşamıştır. Anatomik olarak düzgün, uygun tedavi yöntemiyle yapılmış bir kanal tedavisinin başarı oranı günümüzde %90-95 gibi bir düzeye sahiptir. Endodontik tedavideki başarısızlıklar; dişin anatomik olarak kanal tedavisine uygun olmaması, kök yüzeylerinde çatlakların ve bu duruma bağlı olarak bakteri sızıntısının devam etmesi sonucu kök kanal sisteminin tekrar iltihaplanmasıyla meydana gelebilir. Bu koşullarda kanal tedavisi yenilenerek tedavi yoluna gidilir. Eğer bu işlemden de sonuç alınamıyorsa özellikle ön bölgedeki dişler için "kök ucu rezeksiyonu" adı verilen cerrahi müdahale ile diş kökünün uç kısmı ve çevresindeki iltihaplı dokular mekanik olarak uzaklaştırılarak diş kaybının önüne geçilir.

Kanal Tedavisi Acı Verir mi?
Kanal tedavisinde mutlaka dişlere uyuşturucu sprey sıkılır ve etki eden spreyden sonra lokal anestezi iğnesi vurulur. Çünkü tedavi diş altındaki sinirlere uygulanır ve acı vermektedir.

Kanal Tedavisi Kaç Seansta Uygulanır?

Bir kanal tedavisinin kaç seansta tamamlanacağı dişlerin durumuna ve tedavi planına bağlı olmaktadır. Birçok tedavide öncelikle dişler kanal tedavisi için uygun hale getirilir bir daha ki seansta kalan adımlar tamamlanarak kanal tedavi gerçekleşir.

Kanal Tedavisinin Bir Yaş Sınırı Var mıdır?

Kanal tedavisi için herhangi bir yaş sınırı yoktur. Çünkü bir dişte kanal problemi olabilmesi için diş problemlerinin derinleşmesi gerekmektedir. Bu da çocuk dişlerinde meydana gelmez. Fakat çocuklarda yaşanan ve tedavi edilmeyen çürükler gençlik döneminde kanal problemlerine yol açmaktadır.

Gebelikte Kanal Tedavisi Yapılır mı?

Gebelikte yapılacak olan tüm müdahaleler için dikkatli olmak gerekmektedir. Nedeni ise annenin kanına karışacak her ilaç, anneyi strese sokabilir her kötü durum bebeği de etkilemektedir. Bu nedenden dolayı, diş tedavileri olması gereken anne adayının jinekoloğunun da onayı ile diş tedavisi olması önerilmektedir. Genellikle hamileliğin ilk 3 ayında diş tedavileri uygulanması önerilmez. Çünkü gebeliğin ilk 3 ayında bebeğin işlevsel organları oluşur ve gelişim süreci başlar. Buna ek olarak gebeliğin son 3 ayında ise annenin karnı büyür ve diş koltuğunda gerekli müdahaleler rahatlıkla yapılamaz. Bu yüzden jinekoloğun izin verdiği ve sakıncalı bulmadığı durumlarda kanal tedavisi gebeliğin sadece 4 -6 aylarında yapılabilmektedir.

Kanal Tedavisi Sonrasında Ağrı Yaşanır mı?

Tedaviden sonra dişlerin yorulması ve anestezinin etkisi geçmesi ile belli bir süre ağrı problemi yaşanmaktadır. Bu problemler dişler için uygun olan ağrı kesici ilaçlar ile kolayca çözülmektedir.

Kanal Tedavisinden Sonra Diş Hassasiyeti Yaşanır mı?

Her kanal tedavisi ardından diş hassasiyeti yaşanmaktadır. Nedeni ise dişler alışkın olmadığı bir tedavi geçirir ve bu durum dişleri savunmasız bırakmaktadır. Diş kökleri ve etleri uyarılır ve ağız içindeki bu işlem sadece tedavi gören dişi değil diğer dişleri de etkileyebildiği bilinmektedir. Hassasiyet ve soğuk ve sıcak tüketimlerde daha çok ortaya çıkar. Bu nedenle tedaviden sonra 10 gün ılık tüketimler yapmak önemli ve etkilidir.

Kanal Tedavisinden Sonra Nasıl Beslenilmelidir?

Kanal tedavisi işleminden sonra, dişleri korumak için yaklaşık ilk 4 gün sadece sıvı ve ılık gıdalar tüketmek önemlidir. 4 gün sonrasında katı olmayan hafif ve yumuşak gıdalar tüketilmesi önerilir. Bunun için tavsiye edilen en pratik yemek patates püresi olabilir. Bunun yanı sıra kanal tedavisi sonrası iyileşme sağlandıktan sonra, çürük oluşumu yaşanmaması için dişlere zarar veren aşırı şekerli yiyecekler ve asitli içecekler az tüketilmeli ve diş bakımına özen gösterilmelidir.